بچه ها فرشته اند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سال 1388 توسط یک گروه دوستدار کودک مؤسسه ای تشکیل شد و مؤسسانش نام بچه ها فرشته اند را برای آن انتخاب کردند.

بچه ها فرشته اند

خبرنگاران- زینب زینال زاده: اکنون این مؤسسه خیریه مردمی با یاری خیّران و حمایت مردم نوعدوست بیش از 10 سال است که به بچه ها زیر 16 سال خدمات آموزشی و درمانی ارائه می دهد. مددجویان این مؤسسه در وهله اول ساکنان منطقه 7 و بعد مناطق محروم پایتخت بودند، اما در گذر زمان دایره فعالیت مؤسسه گسترده شد و اکنون مددجویانی از استان های محروم چون سیستان و بلوچستان زیر چتر حمایتی این خیریه نهاده شده اند. فائزه ولی یکی از مؤسسان و مدیر روابط عمومی خیریه توضیحات بیشتری از فعالیت هایشان می دهد.

بچه ها، شهروندان کوچک هستند و باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند. به همین دلیل سال ها قبل کمپین تهران، شهر دوستدار کودک راه اندازی شد و الهام فخاری عضو شورای اسلامی شهر تهران هم با پیوستن به این کمپین از آن حمایت کرد. این کمپین به دنبال مطالبات بچه ها است و میخواهد زمینه را برای زیست بهتر بچه ها فراهم کند.

نکته مهم این است که 10 سال پیش که خبری از این کمپین نبود، عده ای دست به دست هم دادند و مؤسسه ای با عنوان بچه ها فرشته اند تشکیل دادند. هدف این عده حمایت از بچه ها بود که به گفته فائزه ولی همه بچه ها احتیاجمند، بدسرپرست، بی سرپرست و بیمار، می توانند مددجوی آن شوند. او می گوید: خدمت رسانی مؤسسه به بچه ها زیر 16 سال است و بیشتر فعالیت هایمان روی آموزش و درمان متمرکز شده است. به گفته او، اکنون حدود 150 تا 200 کودک به عنوان مددجویان ثابت از مؤسسه خدمات دریافت می نمایند.

تهیه پوشاک، بسته های آموزشی و اقلام خوراکی برای خانواده بچه ها احتیاجمند و تأمین هزینه های دارو و درمان مهم ترین فعالیت این مؤسسه خیریه است.

ولی به تشکیل گروه های جهادی هم اشاره و عنوان می نماید: ابتدا خدمت رسانی در تهران انجام می شد، اما با آنالیز هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که بچه ها استان های دیگر هم احتیاج به حمایت دارند. بنابراین گروه های جهادی تشکیل دادیم و در حد توان کوشش کردیم کمبودهای آموزشی و درمانی آنها را برطرف و امکانات ورزشی و تفریحی برایشان فراهم کنیم.

با شیوع بیماری کرونا فعالیت های این مؤسسه کاهش پیدا نکرد و با راه اندازی صفحات مجازی و فراوری برنامه های مفرح و شاد و البته آموزشی کوشش کردیم بچه ها در قرنطینه خانگی روزهای خوشی را تجربه نمایند.

او درباره خدمت رسانی به بچه ها بیمار بستری در بیمارستان هم می گوید: پس از هماهنگی با مسئولان بیمارستان ها، در بخش های بیمارستانی به صورت آنلاین جنگ شادی و برنامه های ویژه بچه ها پخش کردیم. البته این برنامه همچنان ادامه دارد و در بیمارستان های مختلف ویژه بچه ها اجرا می گردد.

به گفته ولی تهیه ماسک و حضور در مددسراها هم بعد از اپیدمی بیماری کرونا در دستور کارشان نهاده شد: حدود 15 هزار ماسک با یاری خیّران تهیه و در مراکز درمانی و مددسراها توزیع شد. علاوه بر آن نیروهای داوطلب مؤسسه پس از فراگیری دوره های آموزشی، به مددسراها رفتند و اصول بهداشتی را به مددجویان آموزش دادند.

  • شهردار منطقه 11 اطلاع داد / افتتاح مرکز ساماندهی بچه ها کار

مرکز ساماندهی بچه ها کار و خیابان خرداد سال جاری در منطقه 11 مورد بهره برداری قرار می گیرد.

شهردار منطقه 11 تهران با اعلام این خبر گفت: مرکز ساماندهی بچه ها کار و خیابان منطقه 11 تحت عنوان مرکز پرتو با حمایت خیّران و سازمان های مردم نهاد آماده مهارت آموزی به نوجوانان شده و خرداد سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به گفته نصرالله آبادیان تعداد بچه ها کار در محله های مرکزی پایتخت تقریباً چشمگیر است و با توجه به ضرورت ساماندهی و رسیدگی به شرایط آموزشی این بچه ها و همچنین ایجاد شرایط مناسب ورود به بازار کار و برخورداری از کیفیت بهتر زندگی، راه اندازی مرکز پرتو به عنوان نخستین مرکز ساماندهی بچه ها کار و خیابان در مرکز تهران در دستور کار شهرداری منطقه 11 نهاده شد.

او ادامه می دهد: تا به امروز زیرساخت های مناسب برای ساماندهی بچه ها کار و خیابان در منطقه 11 فراهم نبود تا اینکه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 11 بعد از آنالیز های متعدد و مطالعات کارشناسی با همکاری اداره املاک منطقه، به جانمایی مکان مناسب برای تحقق این امر اقدام کرد و در نهایت با اختصاص ساختمانی برای ایجاد مرکز پرتو و ساماندهی بچه ها کار با مشارکت خیّران و سازمان های مردم نهاد به زودی شاهد بهره برداری از این مرکز خواهیم بود.

شهردار منطقه 11 با اشاره به ساختمان مهیا شده برای راه اندازی مرکز پرتو منطقه 11 در مساحتی به وسعت 500 مترمربع اظهار می نماید: زیر بنای مرکز پرتو منطقه 11 حدود 250 مترمربع است که در خیابان شوش، نرسیده به میدان راه آهن، کوچه شهید بهرام بیگی، پلاک یک واقع شده است.

شهردار منطقه 11 یادآورشد: کارکرد مرکز مهارت آموزی پرتو توانمندسازی و حرفه آموزی به بچه ها کار و خیابان در رده سنی 14 تا 18 سال است و بچه ها می توانند با شرکت در کلاس های آموزشی در رشته های گرافیک، مکانیک، کامپیوتر، نقشه کشی، زبان انگلیسی، خیاطی، آرایش و پیرایش، برق و مهارت های زندگی توانمند شوند. دروس تقویتی و پایه (برای دختران وپسران) در 3 کلاس آموزشی و 3 سالن کارگاهی در رشته های فوق برای این بچه ها برگزار می گردد.

با افتتاح مرکز پرتو در منطقه 11 هم بچه ها کار و خیابان در دوره های آموزشی مرکز توانمند می شوند و هم خانواده های آنها خدمات حمایتی ویژه آسیب دیدگان اجتماعی مانند سبدهای کالا و اقلام ضروری را دریافت می نمایند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34266

به "بچه ها فرشته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها فرشته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید