تالاب های مازندران همچنان مهمان می پذیرند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کوروس ربیعی رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست مازندران گفت: براساس برآورد ها و سرشماری تقریبی کارشناسان زیست محیطی، آمار مهاجرت پرندگان زمستان گذران به تالاب و آببندان های مازندران در فصل سرما امسال بیش از 30 درصد افزایش یافت.

تالاب های مازندران همچنان مهمان می پذیرند

او افزود: براساس سرشماری پرندگان زمستان گذران در پارسال 90 گونه از پرندگان مهاجر با جمعیت افزون بر 500 هزار بال به تالاب های سه گانه میانکاله، سرخرود و ازباران، آببندان ها و مناطق حفاظتی این استان کوچ کردند که پیش بینی نشان می دهد که این آمار در امسال به حدود 700 هزار بال برسد.

ربیعی گفت: برآورد های تقریبی از سوی کارشناسان زیست محیطی در بیش از 100 نقطه از ازدحام پرندگان زمستان گذران در تالاب ها و آببندان های و منابع طبیعی انجام شد و داده های آماری دقیق آن در قالب سرشماری پرندگان در حال شمارش است.

رییس اداره حیات وحش مازندران دلیل افزایش مهاجرت پرندگان زمستان گذران را در امسال ناشی از سرمای شدید و زودرس در پهنه سیبری به عنوان یکی از مناطق مهاجر فرست پرندگان به تالاب های مازندران بیان نمود.

ربیعی گفت: بیشترین افزایش جمعیت پرندگان زمستان گذران در امسال مربوط به قو های فریادکش است که آمارشان در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود 10 برابر افزایش یافت و از 500 بال سال قبل به حدود پنج هزار بال رسید.

آغاز مهاجرت معکوس از اواسط بهمن

ربیعی رییس اداره حیات وحش مازندران گفت: در روز های آینده با گرم شدن نسبی دمای هوا در مناطق سیبری، مهاجرت معکوس برخی از گونه های پرندگان زمستان گذران از جمله قو های فریادکش به سیبری آغاز می شود و برخی دیگر از گونه های موسوم به بهارگذران به این استان کوچ خواهند کرد.

او افزود: مازندران به دلیل داشتن 800 آببندان، تالاب بین المللی میانکاله، سرخرود و ارزباران و چندین تالاب دیگر محلی کانون اصلی مهاجرت چهار فصل پرندگان مهاجر محسوب می شود و به طور میانگین سالانه بیش از 130 گونه پرندگان با جمعیت بیش از یک میلیون بال به این خطه شمال کشور مهاجرت موقت دارند.

تامین 20 تن تغذیه مصنوعی

ربیعی رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: رشد مهاجرت زمستان گذران، سرمای شدید و زودرس هوای استان و شیوع ویروس آنفلوانزا باعث شد تا برای جلوگیری از پراکندگی پرندگان و رشد شکار غیرمجاز، تامین تغذیه کمکی در دستور کار اصلی محیط زیست قرار گیرد.

او افزود: در مجموع تا به امروز حدود 20 تن تغذیه کمکی برای پرندگان زمستان گذران با مشارکت خیرین، تشکل های زیست محیطی و حفاظت محیط زیست مازندران تامین شد که بخش زیادی از این تغذیه کمکی به مصرف پرندگان رسید.

باشگاه خبرنگاران

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: گردشبان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 49878

به "تالاب های مازندران همچنان مهمان می پذیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب های مازندران همچنان مهمان می پذیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید