خانه هنرمندان، یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی تبریز ، عکس

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تبریز شهر اصالت و زیبایی است و تمام جاذبه های آن، چنین ویژگی های دارد. در این مطلب می خواهیم راهی تبریز شویم و از جاذبه ای تاریخی و هنری بازدید کنیم. مقصد ما خانه هنرمندان تبریز است. برای آشنایی با این خانه تا سرانجام همسفرمان باشید.

خانه هنرمندان، یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی تبریز ، عکس

خانه هنرمندان تبریز یکی از زیباترین جاهای دیدنی شهر است و مرکز تبلور هنر محسوب می گردد. این مجموعه به خانه ختایی هم شناخته می گردد و یکی از خوش ساخت ترین بناهای تبریز است. دوره ساخت این سازه به دوران حکومت سلسله صفوی و قاجار گره خورده است.

این خانه یادرگاری از سال های گذشته ایران است که از عمر آن در حدود 150 سال می گذرد. اسناد یافت شده و آنچه از لوازم این خانه به جای مانده است، قدمت 150 ساله را تأیید می نماید. در بن بست ختایی، بنایی عظیم با معماری مجذوب نماینده ایرانی خودنمایی می نماید که بندبند آن به اصالت شهر گواهی می دهند. خانه ختایی متعلق به خانواده ثروتمند و تاجر ختایی است.

خانواده ختایی در تمام سال هایی که ایران درگیر انقلاب مشروطه و جنگ آذربایجان بود، از عمارت مقابل آسیب های این دوران حفاظت کردند. اما تمام این کوشش ها برای جلوگیری از گزند روزگار، با حمله روس ها در محرم سال 1330 از بین رفت.

جنگجویان روسی در گذتشه بعد از اعلام آتش بس به خانه و خانه هنرمندان تبریز حمله کردند و در تاریخ این عمارت با شکوه، روزی سیاه را ثبت کردند. با کشتار اهالی خانه و غارت اموال، این سازه را به خاک و خون کشیدند.

با متروی تبریز نیازی به ماشین در شهر نداریدبیشتر بخوانید: با متروی تبریز نیازی به ماشین در شهر ندارید

در سال 89 شهرداری این عمارت با شکوه را خرید و با تملک سازمان فرهنگی هنری شهرداری، خانه ختایی به خانه هنرمندان تبریز تبدیل شد. هم اکنون این خانه به اسم یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

مساحت خانه هنرمندان تبریز 700 متر است و با معماری ایرانی در میان جاذبه های شهر جلوه گری می نماید. این خانه با یک در چوبی زیبا و کوچک آغاز می گردد و شما را به داخل حیاط راهنمایی می نماید که بنایی دو طبقه در آن واقع شده است.

حیاط با یک حوض آبی، سادگی خانه های قدیم ایران را یادآور می گردد. ایوان خانه ختایی بیش از حوض آبی، المان های معماری سنتی ایرانی را نشان می دهد. ستون های این ایوان از زینت های اصلی خانه هنرمندان تبریز است و جلوه فوق العاده ای دارد. از دیگر تزئینات این خانه، پنجره های ارسی است که به سبک تزئینات دوره قجری طراحی شده است.

خانه هنرمندان تبریزاین عمارت شامل زیرزمین و دو طبقه دیگر است. تالارخانه و اتاق نشیمن در طبقه اول واقع شده است و اصل قرینه سازی قجری در این خانه رعایت شده است. به همین علت دو طاقچه به سبک قرینه در اتاق مهمان یا همان تالارخانه طراحی شده است. واصل دو طبقه عمارت، اتاق نشیمن و راه پله خانه در این قسمت است. در طبقه دوم چند اتاق کوچک وجود دارد و چند طاقچه در اتاق های این طبقه طراحی شده است.

یکی از بخش های خانه ختایی، حیاط اندرونی است که با یک باغچه زیبا شده است. اندرونی به وسیله یک زیرزمین به بیرونی خانه وصل می گردد. زیرزمین در شرق حیاط اندرونی واقع شده است و اتاقک های انباری، آب انبار، تنور، دهلیز و حوض در زیرزمین خانه دیده می گردد. حاشیه حوض این قسمت از خانه، پاتوق خانواده ختایی در زمان های استراحت بوده است.

جاهای دیدنی تبریزفعالیت های فعلی خانه هنرمندان تبریز

خانه هنرمندان تبریز محفل فرهیختگان است و مخزن کتابخانه ملی تبریز محسوب می گردد. بنابراین خانه ختایی پژوهشگاهی ارزشمند با گنجینه ای از کتاب هایی در حوزه ادبیات و هنر است و اهالی هنر و فرهنگ در این عمارت می توانند با وجود منابعی مهم و ارزنده کتابخانه تحقیق نمایند.

مسجد کبود تبریز، کبود از ناملایمتی روزگاربیشتر بخوانید: مسجد کبود تبریز، کبود از ناملایمتی روزگار

خانه هنرمندان تبریز میزبان تعدادی از موزه های شهر است و موزه کاریکاتور و موزه استاد بهتونی در خانه ختایی دایر است. موزه کاریکاتور یکی از موزه های معروف شهر و پنجمین موزه کاریکاتور دنیا است. این موزه آثار هنرمندان عظیم حرفه کاریکاتور ایرانی و بین المللی نگهداری می گردد.

موزه استاد بهتونی از دیگر موزه های خانه هنرمندان تبریز است و مجسمه هایی از جنس گچ و سیمان در این موزه وجود دارد و تعداد آن ها 10 هزار تا را رد می نماید.

جاهای دیدنی تبریزساعت کاری، روزهای فعالیت و آدرس خانه هنرمندان

از شنبه تا پنجشنبه در ساعت های 8 صبح تا 2 بعد از ظهر مجموعه خانه هنرمندان تبریز میزبان شما خواهد بود.

خیابان ارتش جنوبی، کوچه حاج رضا، بن بست علی مسیو

در آخر

خانه ختایی از جاهای دیدنی تبریز است که در محله صدر این شهر واقع شده است. بنای زیبای این خانه و مجموعه موزه های آن یکی از جاذبه هایی است که در سفر به تبریز نباید از آن غافل شوید. خانه هنرمندان تبریز تکه ای جا مانده از هنر معماری و اصالت اهالی تبریز است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: گردشبان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60898

به "خانه هنرمندان، یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی تبریز ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه هنرمندان، یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی تبریز ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید