لمینت دندان چیست و چه تفاوتی با ایمپلنت دارد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، لمینت دندان استفاده از یک لایه مواد همرنگ روی دندان هاست. لمینت یکی از روش های زیباسازی دندان هاست که مزایای بیشتری نسبت به ارتودنسی دارد.

لمینت دندان چیست و چه تفاوتی با ایمپلنت دارد؟

بسیاری از افراد از داشتن دندان هایی نامرتب و بد رنگ ناراحت هستند و همین امر موجب کاهش اعتماد به نفس در این افراد گشته است اما امروزه علم دندانپزشکی تقریبا جای هیچ گونه نگرانی را باقی گذاشته است. شاید فکر کنید تنها روشی که می توان به وسیله آن دندان ها را مرتب و زیبا جلوه داد ارتودنسی باشد اما این تنها راه نیست و روش های دیگری هم مثل لمینت برای این کار وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این روش ادامه این مقاله ار مجله اینترنتی خبرنگاران را دنبال کنید.

لمینت چیست؟

لمینت دندان (لامینت) یا ونیر لایه ای از مواد همرنگ دندان یا مواد سفید رنگ هالیوودی است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان ها یا بستن فاصله بین دندان ها و درمان دندان های شکسته روی دندان قرار داده می گردد. به علت تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی فوق العاده ونیر ها اولین طرح درمان در دندان های قدامی محسوب می شوند. درواقع این لایه همرنگ دندان ها بوده که باعث اصلاح فرم و رنگ دندان ها شده و اگر دندان ها با فاصله در کنار هم باشند فاصله را بسته و بر روی دندان هایی که شکستگی دارند انجام می گیرد.

انواع لمینت دندان

ونیر ها یا از جنس کامپوزیت هستند و به طور مستقیم و داخل مطب ساخته می گردد (که به آن ها ونیر کامپوزتی می گویند) و یا از جنس سرامیک هستند و در لابراتور ساخته می شوند (که به آن ها ونیر سرامیکی گفته می گردد).

مقاومت بیشتری نسبت به لمینت های کامپوزیتی دارند و ثبات رنگ بیشتری در مقایسه با کامپوزیت ها داشته و دارای ظاهر زیباتری هستند.

ثبات رنگ این نوع لامینت کمتر است ولی قیمت آن ها ارزان تر بوده و تراش کمتر دندان را از جمله مزیت هایش می توان دانست.

این روش زیباسازی دندان ها مناسب چه افرادی است؟

باید بدانید که لامینت مسائل دندان های قدامی را رفع کرده و اگر دندانی با ضایعات زیادی همراه نباشد فقط درمان در حیطه مینای دندان می باشد. یکی از شرایط مهمی که برای آن وجود دارد نبودن عادت های دهانی بیمار است. زیرا مورادی مثل دندان قروچه می تواند باعث شکستگی های دندانی که لامینت شده گردد و به مرور زمان به آن آسیب وارد کند.

روش انجام کار به چه صورت است؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در این مورد مطرح می گردد این است که در هنگام استفاده از لمینت دندان آیا دندان اصلی را باید تراش داد؟ جواب این سوال باز می گردد به نوع و شکل و فرم دندانی که قرار است بر روی آن کار گردد. گاهی نیاز است تا کمی سطح دندان تراش داده گردد و گاهی هم ممکن است اصلا نیازی به این کار نباشد. در کل اگر هم قرار باشد تراشی بر روی دندان ها ایجاد گردد باید بدانید حجم آن نسبت به زمانی که می خواهید روکش بر روی دندان ها قرار دهید بسیار کمتر است.

تفاوت لمینت با ایمپلنت

خیلی ها لامینت دندان را با ایمپلنت دندان اشتباه می گیرند در صورتیکه این دو کاملا از یکدیگر مجزا هستند و برای موارد خاص خودشان به کار می فرایند. ایمپلنت یک روش کاشت دندان به جای دندان های کشیده شده است در حالی که لامینت به منظور زیباسازی و فرم دهی به بد شکلی ها و بد رنگی های دندان استفاده می گردد.

مزایای لامینت کردن دندان ها

  • زیبایی چشمگیر و طبیعی
  • عدم رنگ پذیری
  • مقاومت بسیار بالا
  • بدون نیاز به بی حسی
  • انجام درمان تنها در 2 جلسه

شایان ذکر است که در مورد نسل جدید لمینت ها (لومینیرز) عمر متوسط بالای 25 سال گزارش شده و اینکه نیاز به تراش بسیار اندک دارند که سبب می گردد که دچار لب پریدگی و کنده شدن نشوند. همچنین در صورت شکستن و لب پریدن قابل ترمیم هستند.

معایب و عوارض لامینت کردن دندان ها

  • اگر بشکنند یا ترک بردارند غالبا باید تعویض شوند .
  • اگر کمی تراش زیادتر از حد باشد و به عاج دندان برسد، باند ضعیفتری خواهد داشت و لامینت (لمینت) ممکن است زودتر بیفتد.
  • در دندان ها با پوسیدگی وسیع و یا پر کردگی های قدیمی کاربرد ندارد.
  • بعد از چسباندن لامینت بر روی دندان رنگ و شکل آن قابل تغییر نیست.
  • این روش درمان هزینه نسبتا گرانی دارد.

هزینه انجام این روش زیباسازی دندان ها چقدر است؟قیمت لمینت دندان این روزها بسیار بستگی به مواد اولیه آن دارد و اینکه با چه کیفیتی این مواد ارائه می گردد. شما نیز قبل از اینکه تصمیم به این کار بگیرید حتما با یک دندانپزشک متخصص مشورت های لازم را در این خصوص انجام دهید. لامینت دندان کامپوزیتی دارای ثبات رنگ کمتری بوده و کیفیت آن نسبت به مدل سرامیکی کمی پایین تر است. برای همین منظور در قیمت نهایی نیز مدل کامپوزیتی نسبت به مدل سرامیکی ارزان تر است.

گروه سلامت خبرنگاران

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: setare.com
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43232

به "لمینت دندان چیست و چه تفاوتی با ایمپلنت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لمینت دندان چیست و چه تفاوتی با ایمپلنت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید